Woensdag 8 augustus 2018

26 september 2019 - Aschach an der Donau, Oostenrijk

Woensdag 08 augustus 2018

Hallo beste vrienden,

Vandaag gaat het beginnen. Eindelijk is het 8-8-2018. We staan op, ontbijten lekker en pakken de koffer. We moeten om 11.00 uur van de kamer af en dat doen we natuurlijk. We kunnen de koffers beneden in de hal neerzetten en zien dat er meer koffers met het Phoenix-Anesha label staan. Daarna lopen we nog een stukje maar het is zo warm dat we lekker op het hotelterras gaan zitten, in de schaduw, af en toe is er een beetje wind. Piet puzzelt wat en ik begin met het boek van Peter van Uhm dat ik speciaal voor deze reis gekocht heb. We komen met mensen aan de praat en al snel begrijpen we dat ook zij met onze boot meegaan. Om 13.30 uur komt er een busje aanrijden die de bagage al op komt halen. We kijken goed of onze koffers ook meegaan en jawel hoor ze zijn erbij. Om klokslag 14.00 uur komt er een cabriobus aanrijden en stopt voor ons hotel. Hij komt ons en natuurlijk ook de andere mensen halen. We krijgen een korte rondrit door Passau want onze "Rombach" brug is afgesloten en dus moeten we omrijden. Binnen tien minuten waren we er. Ons schip lag als tweede aan de kade dus moesten we door/langs het eerste schip lopen. Ook weer een aparte ervaring. Om 15.15 uur werd er omgeroepen dat we een rondo gingen maken. Dat wil zeggen dat het schip 180 graden moest draaien. Het komt stroomopwaarts aan en moet stroomafwaarts vertrekken. Alle gasten waren aan boord en dus gingen we vroeger weg, eindelijk eens een meevaller voor de Landmannen. We moesten eerst naar de lounge komen en werden toen per groep naar de receptie geroepen waar we de paspoorten af moesten geven (dit in verband met alle grenzen met en zonder Schengenverdrag). We krijgen de sleutelkaarten en worden door een steward naar onze kabine gebracht, Hij laat alles zien, de badkamer, het Franse balkon enz. De kabine is mooi, met kluis, minibar voldoende kastruimte met veel laatjes, badkamer met een gewone en een regendouche en natuurlijk het Franse balkon. Omdat het nog heel warm is, het is nu bijna 23.00 uur en het is nog een dikke 20 graden. We gaan snel de koffers uitpakken want we willen snel naar boven naar het zonneterras. Om 16.00 moesten we weer in de lounge zijn voor de uitleg van Cruisedirecteur Mirco. Die "kennen" we van de ARD serie Verrückt nach Fluss. Hij zei ook dat er mensen aan boord zijn die Mirco in hun huis hadden gezien en nu zijn jullie bij mij in huis zei hij. Leuke vent, net zo leuk als op de TV. Zijn praatje duurt bijna 1,5 uur maar was heel leuk en vol humor. We zitten aan een tafeltje met een heel aardig Duits echtpaar, Heidi en Manfred. Heidi stelde voor om samen een tafel te reserveren en dat heeft Piet dan ook gedaan. We krijgen tafel 19. Onder het praatje van Mirco gingen we de eerste sluis door, jammer niets van gezien maar wel dat we 12 meter naar beneden gingen. Daarna zijn we naar het zonnedek gegaan om heerlijk in de zon te genieten van al het nieuwe. Ik was er een beetje emotioneel van, een traantje biggelde naar beneden, kon er niets aan doen, na zo lang gewacht te hebben en er zo naar toegeleefd te hebben was het eindelijk zover.

Om 18.30 uur moesten we weer in de lounge zijn nu voor de begroetingsborrel met de kapitein Catalin Brebenel (een Roemeen), de hotelmanager Jochem Moeck en de cruisedirecteur Mirco Scheffe. Voor ons allen stonden glazen sekt en jus klaar. Ze kwamen zelfs met hapjes. ook de verantwoordelijke keukenbrigade werd aan ons voorgesteld. Voor alle 180 passagiers is er plaats in die lounge. Daarna konden we een dek lager gaan want het begroetings diner ging beginnen. Er kwam nog een echtpaar bij ons aan tafel zitten Ina en ????? dat weet ik niet meer. Het klikte gelijk met elkaar zodat we bij ieder eetfestijn het heel gezellig zullen hebben. We houden ons tafelnummer namelijk de hele reis. We horen dat het internet verkeer niet geweldig is en dat foto's moeilijk door te blazen zijn. Dus wordt het vanaf nu verslagen zonder foto's, helaas. Op het galamenu stonden verschillende dingen waar we uit konden kiezen. We hebben gekozen voor: Carpaccio vom Hochlandrinderfilet, getrüffelte Sellerie/Champignonsalat en plakjes parmesan. Piet heeft daarna een cremesoepje gehad. Daarna voor beiden een sorbet met mango daar werd prosecco overheen geschonken. Piet heeft daarna een Zanderfilet (vis) met champignonsaus, groene asperges en iets van aardappel, ik heb een plakje medium gebakken rundvlees met saus Hollandaise, boontjes in een knapperig jasje en aardappel mascarponegratin. Als toetje twee bolletjes notenijs met een waafeltje en een chocolaatje natuurlijk met een toefje slagroom. Piet kreeg koffie na. Piet heeft een 1/4l. rosé erbij gedronken en ik cola light. Buikje was gezellig vol. Met onze tafelgenoten hebben we gezellig uit zitten buiken. Daarna heeft Piet aan de receptie de laptop laten aansluiten op het netwerk zodat we het verslag straks kunnen doorblazen.

Wat zag ik toen Piet met zijn laptop naar de receptie was, onze kabinesteward, hij heet Dwi, had de kabine opgeruimd, d.w.z. de kleren die ik had uitgetrokken om wat anders aan te trekken voor het diner waren keurig opgevouwen en het bed was al opengeslagen en de extra sierkussens waren in een hoek gezet. Het dagprogramma voor morgen lag keurig op bed samen met het door ons geboekte excursieprogramma voor deze reis. Mirco vertelde vanmiddag dat de excursie naar Volkovar niet doorgaat omdat er bij Volkovar een vrachtschip, door de lage waterstand, dwars ligt en wij daar niet aan kunnen leggen. Als alternatief heeft de kapitein bedacht dat we in Boedapest met de boot 's avonds een rondtoer gaan maken met het schip door verlicht Boedapest. En dat alles kosteloos. Het is ook de vraag of we bij de Donaudelta kunnen komen zoals normaal. Maar ook daar zal wel een oplossing voor gezocht worden. Haha, met Landman op reis beleef je altijd wel wat.

We gaan zien wat de dag van morgen ons gaat brengen.

Tot morgen.