Donderdag 9 augustus 2018

26 september 2019 - Wenen, Oostenrijk

Donderdag 09 augustus 2018

Hallo Luitjes,

Leuk, dat er reacties van jullie binnenkomen, een teken dat er goed gelezen wordt.

Het is nu 16.37 uur en ik begin vast te typen want vanavond gaan we Wenen by night zien. We gaan na het eten weg en komen pas om 22.30 uur weer terug. Als ik dan nog moet beginnen met typen wordt dat nachtwerk.

Vannacht om 02.15 uur werd ik wakker, moest plassen en heb daarna een hele tijd voor ons open Frans balkon staan kijken. In de verte zag ik wat lampen en dacht gelijk, er zal wel een sluis aankomen. Wij kunnen op de televisie op een speciaal kanaal zien waar we varen, dus op welke positie. We waren bij Melk, waar we op de terugreis aanleggen, maar over een terugreis daar praten we nog niet over. Wat toch een bijzonder gevoel is het om veel meters naar beneden te gaan en dat in korte tijd. Piet komt ook even kijken maar gaat snel weer slapen. Ik ga om even over 04.00 uur ook weer slapen maar kon niet gauw de slaap vatten. Natuurlijk is het toch gelukt maar ik werd wakker van vogeltjesgeluid uit de luidspreker met af en toe een koekoek. Daar kwam de stem van Mirco uit de luidspreker die ons een goede morgen wenste. We hebben heerlijk gedoucht en daarna een dekje lager voor het ontbijt. Onze mede passagiers van onze tafel waren al geweest want alleen onze kant was nog gedekt. Op ons verzoek krijgen we ieder een heerlijk potje thee en we gaan eens kijken waar alles staat. Heerlijke verse broodjes en andere broodsoorten, veel soorten vleeswaren, ook voor vegetariërs, niet dat wij dat zijn maar als je het bent is dat prettig, veel verschillende, verse denk ik, jammetjes, veel muesli, verschillende yoghurt soorten enz. en heel veel soorten, voor Piet heel belangrijk, taartjes, cakejes en zo. Piet krijgt nog wat kopjes koffie en dan zijn onze buikjes gezellig vol.

Na het ontbijt ga ik even spuiten en mijn medicijnen innemen en dan gaan we naar het zonnedek want we naderen Wenen. We krijgen van Mirco via de luidspreker informatie  over wat er te zien is links en/of rechts. Om 11.00 uur leggen we aan, we liggen als derde op een rij naast cruiseschepen van dezelfde rederij als wij. Om 11.20 uur wordt de boot vrijgegeven. We moeten, als we van boord gaan, bij de receptie onze kabinekaart inleveren en dan krijgen we een andere kaart waar de naam van het schip op staat, je kabinenummer en het telefoonnummer waar het schip op te bereiken is. Het kan voorkomen dat je taxi in de file staat of er is iets gebeurd dan kan je het schip bereiken en vertellen waarom je niet op tijd terug kan zijn. Het is regel dat je een half uur voordat het schip vertrekt aan boord terug bent. Als je terug komt ga je weer naar de receptie en geef je de tijdelijke pas weer af en je krijgt je kabinekaart weer terug. Zo weten ze, wanneer de boot weer vertrekt, dat iedereen aan boord is. Wij doen netjes onze plicht en gaan op pad. We moeten eerst zeker 1,5 km lopen voordat we bij de metro zijn maar mijn benen zijn goed vandaag dus vooruit. We willen eerste naar ons hotel Savoy waar we in 2008, 2013, 2015 en afgelopen januari gelogeerd hebben. Ik had ze al een mailtje gestuurd dat we langs zouden komen. We hadden voor Suzanne (de directeur van het hotel) een lekker stukje Friese nagelkaas en voor Flora, onze ontbijtdame, een pakje stroopwafels meegenomen. Krijg ik toch een mailtje van het hotel dat Suzanne er niet meer werkt en dat Flora ziek is. We besluiten dat we toch gaan want anders moeten we alles weer mee terug nemen. We hebben voor Sebastiaan, die jaren de receptionist was, een doosje hagelslag en een een doosje chocolade vlokken meegenomen. Sebastiaan gaat naar Spanje wonen omdat hij een talen instituut heeft. Alexander, die er al jaren werkt, zal zorgen dat de doosjes bij Sebastiaan komen. We worden hartelijk welkom geheten en ook de nieuwe directrice Anita Hofinger heet ons welkom. Alexander gaat gelijk voor Piet koffie halen en ik krijg een heerlijk koud glas water.  Over water gesproken, wat is het water vies in Zuid Duitsland. Ook in Passau was het koolzuur arme water vies, en zoutig. Verplicht dus cola light of cola zero drinken. Raar eigenlijk dat er in de winkels wel Fanta zero te koop is maar niet in restaurants of in de kroeg. We regelen met Alexander dat wij, als we in januari weer een paar dagen in zijn, onze "eigen" kamer nummer 55 kunnen krijgen. Hij zet het gelijk in de computer. Dus is dus geregeld. We gaan weer verder naar de supermarkt om Mozartkugeln te kopen. Vele van jullie kennen ze wel, in Nederland zijn ze vaak zo tegen Kerstmis te koop. Ik gebruik ze meestal om aan Jannette te geven als ik weer eens gebruik moet maken van de naaibus m.a.w. als ik op maandag naar naailes wil en Piet weg is om cursus te geven dan haalt Jannette mij graag op en dan krijgt ze als honorarium Mozartkugeln. Nou Jannette, ze zijn weer voldoende op voorraad. We kopen wat cakejes want ik had vannacht honger en we hadden niets te eten, ook een paar flesjes drinken nemen we mee. Daarna naar onze snoepjes vrienden gegaan. Dat is een winkel waar handmatig snoepjes worden gemaakt met allerlei motiefjes als kern van die snoepjes. Ze herkennen ons en ze laten ons zien hoe ze snoepjes maken met mangosmaak. Het duurt een uurtje maar we krijgen ze te proeven. We beloven dat we januari weer terug komen, moet natuurlijk wel want dan zijn de zakjes die ik nu gekocht heb natuurlijk al weer leeg. Met de metro naar de Stephansplatz want we kopen alvast een 72 uurs metro/tram voor januari. Dat is ook weer klaar. Anders moet je die bij de automaat kopen maar omdat je dan ook bagage bij je hebt is dat wat lastiger. Dan gaan we naar Schwedenplatz waar een ijssalon is. En dat ijs is zo lekker dat willen jullie niet weten. Miranda en Amanda weten waarover ik praat. Die toko is altijd zo druk dat er nauwelijks een plaatsje op het terras vrij is. Nu dus ook niet zodat we dan maar binnen gaan zitten. En dat met die hitte. Piet neemt een aardbeiencoupe en ik natuurlijk een Früchtenbecher, veel verse vruchten met twee bolletjes ijs, vanille en aardbei, en slagroom. Al het fruit is vers, druif, aardbei, appel, perzik, ananas, en peer en misschien wel nog veen meer. We hadden de pijp uit en hadden geen zin om weer die 1,5 km te lopen want het is vreselijk warm. In de stad heb ik een digitale thermometer gezien met een temperatuur van 43 graden erop. We nemen heel chique een taxi, moesten wel even zoeken maar we vonden er een.Toen we bij de kade kwamen waren ze net de boten aan het wisselen en moesten we dus even wachten. Dat hebben we gedaan in de kroeg er tegenover. Weer geen Fanta zero dan maar weer een Cola zero. We wisselen bij de receptie onze kaarten in bergen alle bijzondere dingen op in de kluis. Piet gaat naar het zonnedek en ik ga typen. Nu is het 17.45 uur, we moeten om 18.00 uur eten want er gaat vanavond een groep naar een concert en wij gaan dus naar Wien bei nacht en gaan om 19.30 uur en zijn er om 22.30 uur weer, misschien niet helemaal helder, want we krijgen ook wijn te proeven. Als we terugkomen ga ik dus weer verder. Tot straks.

Nu is het 00.15 uur en ik type weer verder.

Het eten: Piet heeft gekozen voor: gehakte gerookte zalm met koolrabi carpaccio en granaatappelcompot met olijfjes en wat andere dingen. Ik heb gekozen voor Hofburgsalat, gemengde sla met gepaneerde kippedingetjes, stukjes tomaat, komkommer en een lekkere dressing.

Dan het hoofdgerecht: Altwiener Kalfsroom gulash met worteltjes en wat groente. en als toetje Sissi's ijsbeker, met stracciattella ijs met frambozenragout en chocoladesaus, slagroom en een wafeltje. Het was hmmmm, het hoofdgerecht was voor mij weer te veel maar Piet mijn bord leeggegeten.

Toen wij na het eten in de kabine kwamen was onze "butler" al geweest. De kabine was opgeruimd en de bedden al opengeslagen. Dat is weer een service. Vanmorgen hebben we kennisgemaakt met hem. Hij heet Dwi (Doewi). Wij hebben ons ook voorgesteld, dat was kennelijk heel bijzonder voor hem want hij bedankte ons daarvoor.

We gingen gelijk na het eten weg, de bussen stonden al klaar, eentje voor de muziekliefhebbers en de andere voor ons. We rijden een 20 minuten naar de omgeving Nussdorf waar de Heuriger "Wolff"' was en een 20.00 uur waren we er. Allemaal uitstappen en naar binnen. Ze hadden een verdieping, natuurlijk buiten, het is nog steeds bijna 30 graden met maar een beetje wind, voor ons gereserveerd. Er stonden mandjes met broodjes en wat bolletjes salades klaar. Gelijk kwamen er liters karaffen met wijn en gelukkig ook water op tafel. Mirco had van te voren gezegd dat er, als we terug zouden komen aan boord er een verplicht alcohol controle zou plaatsvinden. Iedereen die onder de 0,6% zou zijn mocht niet aan boord. Een leuke grap. De wijn werd regelmatig aangevuld met nieuwe karaffen en ook kleine karafjes met rode wijn werken op de tafels gezet. Er kwam een violist en een man met een trekzak (een arcordion), zij speelden leuk stukjes en zongen erbij. Het waren bekende liedjes en iedereen zong mee. Om 21.10 uur moesten we weer naar de bus want we moeten Wenen nog bij light zien.

We rijden over de ring waar de meeste belangrijkste en mooist verlichte gebouwen staan. Bij de Hoffburg stopt de bus en we gingen te voet verder langs de Hoffburg en andere in de buurt liggende gebouwen. De reisleider, een Oostenrijker, sprak duidelijk en liet ons, ook in de bus, verschillende mooie dingen zien. Omdat we vandaag toch wel veel hadden gelopen viel die wandeling mij niet mee. Straks maar eens even goed slapen misschien dat het morgen weer beter gaat. Een goede reisleider was het had passende muziek in de bus en had een prettige stem. 10 Minuten te laat kwamen we op de boot terug. Ze stonden al op ons te wachten. We lagen nog steeds op de derde rij en de gangway werd gelijk weggehaald. Toen wij bij de kabine kwamen begon de rondo weer, weer een rondje van 180 graden. We gaan gelijk naar het zonnedek want het duurt niet lang of we komen bij mijn sluis aan. Dat is de sluis die wij al twee keer eerder zijn binnen gevaren. Het was nog steeds erg warm maar op het water waaide een lekker windje.

En nu is het 00.50 uur en ik maak dit verslag nu af. Het is weer gelukt.

Wij zijn nu op weg naar Boedapest waar we morgen om 14.30 uur aankomen.

Sorry mensen, dat het wat laat is geworden maar het is niet anders, Piet gaat dit dagverslag doorblazen en dan gaan we slapen.

Tot morgen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade