Dinsdag 07 augustus 2018

7 augustus 2018 - Passau, Duitsland

Hallo Luitjes,

Een nieuwe dag een nieuw geluid. We hebben beiden goed en lekker geslapen, Raam helemaal open zodat de frisse Donau lucht naar binnen kan komen. Een heerlijk uitgebreid ontbijt hebben we buiten op het terras opgegeten.

Doen we morgen niet weer want er zijn veel wespen en die komen op de heerlijke, zelfgemaakte, jammetjes en Piet zijn taartjes af. (voor diegene die Piet nog niet zo goed kennen,

Piet eindigt zijn maaltijdenaltijd met een paar taartjes of zoiets). Jullie zullen de komende twee weken wel vaker foto's te zien krijgen van taartjes, gebakjes, cakejes enz. Even voor de goede orde, Piet eet dat, niet ik. We buiken lekker uit en komen met een oudere man aan de praat. Hij heeft net met zijn vrouw een kleine cruise gemaakt naar Boedapest en weer terug. Wij vertellen wat wij gaan doen. We zitten gezellig een half uurtje te teuten en gaan dan op weg naar de Dom want we willen het orgel horen bulderen. Onderweg naar de Dom komen we een groep kinderen tegen die een stad-excursie kregen door eenmevrouw inklederdracht.

Een leuk gezicht, al die kinderen op een trap gezeten en zij maar vertellen. We klimmen verder omhoog, want zoals ik al eerder vertelde alles loopt hier omhoog en later weer naar beneden of andersom. In tegenstelling tot gisteren heb ik vandaag goede benen. Dat geeft vertrouwen. We lopen dus naar de Dom, kopen kaartjes en kunnen nog net op tijd naar binnen voor het concert van 11.00 uur. Het is stampvol in de kerk. Zeker 400-500 mensen zitten er. Het is een prachtige kerk met, natuurlijk, veel fresco's. En dan de orgelmuziek. Er zitten rustige stukken tussen maar ook stukken waar alle registers open worden getrokken. Wat een geluid en dan de akoestiek!!! Geweldig, die galmen als de muziek is afgelopen.Na een half uurtje kreeg de organiste een staande ovatie die zij van boven in ontvangst nam.

Nog snel een foto maken vaneen mooi bloemstuk,dat voor het altaar stond, en het orgel vanuit het middenpad en dan via de achterdeur weer de kerk uit want de volgende groep, die van 12.00 uur, stond al weer klaar om naar binnen te gaan. We komen op een plein waar een promotie standje stond waar je ansichtkaarten, CD etc kon kopen. Ik koop een paar kaarten van de kerk, het orgel en zo. Dat kan je nooit zo fotograferen. Ineens ziet Piet een winkeltje waar ze bonbons maken/verkopen.Dat moet hij natuurlijk zien dus wij naar binnen. Allemaal chocolade kogeltjes, allemaal verschillende smaken. Piet kon de verleiding niet weerstaan en koopt een zakje met allemaal verschillende kogeltjes.

Ze verpakken het goed want buiten is het al in de dertig graden. Maar......wij gaan weer verder en vinden een leuk kroegje waar ik ga zitten met een watertje en Piet brengt de chocoladekogeltjes even naar het hotel want chocolademelk hebben we in Nederland ook daar hoeven we niet voor naar Passau. Piet komt snel terug, drinkt zijn fanta en we gaan weer. We kopen wat souvenirs en postzegels gaan langs het teckelmuseum, leuk een hele winkel vol met teckels.

Het loopt tegen 13.30 uur en we willen de Donau/Inn/Ilz boottocht maken. We moeten wachten want de boot van 13.30 uur is net weg. Niet erg want er komen een heleboel andere schepen voorbij. Ook cruiseschepen zoals die van ons. Om even voor twee mogen wij aan boord en we zoeken een plaatsje boven op het zonnedek. Om 14.00 uur klinkt vanuit de klokkentoren van het raadhuis twee slagen maar er komt een hele riedel achteraan. Dat moeten we straks als we terug komen nog een keer horen en opnemen. We bestellen een drankje en gaan eerst eerst de Donau volgen stroom opwaarts, daarna keren en dan natuurlijk stroom afwaarts (logisch he?) ruim langs waar de Donau en de Inn in elkaar overlopen keren en dan richting de Inn. Wat kan je dan de twee verschillende kleuren van het water goed zien. Prachtig.Een tochtje van drie kwartier, maar prachtig vooral omdat je op het water wat wind vangt.

We stappen van boord steken over naar het Gemeentehuis waar we de klok drie willen horen spelen. Nee hoor, dat ging niet door, slechts 3 slagen deed hij en dat was het. Wij weer. Wat een teleurstelling. Toen we daar stonden te kijken zagen we ineens, het is een groot plein waar je kunt eten en drinken, een ober met twee grote ijscoupes lopen.

Dat willen wij ook. Wij kiezen voor een Waldbeerenbecher met drie soorten ijs, aardbei, vanille en walnoot en slagroom en onderin waldbeerensaft met waldbeeren, bramen, frambozen, kersen en zwarte bessen. Jammer dat wespen er ook van houden maar we hebben ze weggemept met het menuboek.Toen werd het 15.30 uur de klok begon drie te slaan en toen gelijk het melodietje wat we om twee uur hadden gehoord. Snel de telefoon aan en luister maar eens wat leuk dat klinkt. Ik kon geen foto maken van het klokkenhuis want fotograferen tegen de zon in gaat nu eenmaal niet. Maar luister maar, is ook leuk. De video opnames van kerk en het klokkenspel staan in de rechterkolom onder het kopje video's.

Daarna op weg naar het hotel waar ik van plan was om met dit verhaal te beginnen. Maar we kwamen wat anders tegen. Wat dat is vertel ik nog niet maar ik heb van Piet mijn verjaardagscadeau gekregen. We liepen er, bijna, tegen aan. Wat dat is vertel ik pas op mijn verjaardag dus nog 13 nachtjes slapen dan weten jullie het ook. Voor Adam, onze kleinzoon, hebben we schattige pantoffeltjes gekocht en een leuk T-shirtje van Passau. Wat magneetjes van Passau en een zonnehoedje voor mij maakte deze dag compleet. Als het zo door gaat moeten we er een koffer bijkopen was een opmerking van Piet. Misschien krijgt hij gelijk.

Straks gaan we eten bij het Gemeentehuis waar live music is vanavond dus ga ik daarna verder. Het is nu bijna 21.30 uur en we zijn net terug van ons eten. Op het plein voor het gemeentehuis was het druk maar we konden toch een tafeltje vinden. We bestellen drinken, Piet een rosé en ik een watertje zonder gas, kreeg echter water met een beetje prikkels en wat zouterig. Dat vind ik niet lekker en vraag om een watertje zonder gas. Dat kreeg ik maar ik vind het nog steeds niet lekker, zal wel aan het merk gelegen hebben, dus overgestapt op een cola light. We bestellen ons eten, Piet een rostbraten steak (dat is een steak met veel gefrituurde uien erover heen) met veel groente en gebakken aardappelen. Weer heel anders dan in Wenen maar net zo lekker. Ik bestel een boerensalade. Gebakken aardappelen met kleine stukjes spek en heeeeeel veel gemengde salade. Dit hadden 5 boeren niet opgekregen. Maar wel heel lekker.

Nu zit ik dit verhaal af te maken en dan gaat Piet de foto's erbij plakken zodat deze aflevering vroeger komt dan gisteren (of Piet moet er lang over doen dan wordt het weer een latertje).

Morgen begint onze Donaucruise, een droom die uitkomt. De mensen die hier wonen zeggen dat het waterpeil van de Donau tussen Wenen en Boedapest erg laag is en dat er beperkt scheepvaart mogelijk is. Misschien moeten we allemaal wel het water in om de boot voort te duwen, we heten Landman he, je weet bij ons maar nooit.

Tot morgen vanaf de MS Anesha.