dinsdag 21 augustus 2018

9 oktober 2019 - Mohács, Hongarije

Dinsdag 21 augustus 2018

Hoi Luitjes,

Zo, weer een nieuwe dag en nieuwe Donau informatie.We liggen in Mohacs(Hongarije) onderin op het drie landenpunt Servië, Kroatië en Hongarije. We mogen niet verder varen. Schepen met een diepgang van maximaal 1.40 uur mogen dat wel.  Er wordt door Phoenix Reisen koortsachtig gezocht om ons, 180 man, vrijdagmorgen in Passau te krijgen. Vanmiddag is er een excursie geweest (gratis) naar Pecs, ligt hier een uurtje met de bus vandaan. Daar kom ik straks op terug.

Alle excursies t.w. Bratislava woensdag en Melk op donderdag zijn afgezegd. Morgen heeft Mirko de Puszta excursie (ook gratis) geboekt voor iedereen die mee wil. Maximaal 100 mensen kunnen mee want meer plaats heeft de boerderij niet omdat er ook middageten wordt verzorgd. Piet gaat mee, ik niet. Je moet zeker 2 uur heen en 2 uur terug met de bus en dat durf ik niet aan omdat het al weer een paar dagen geleden is dat ik....... Omdat er 100 mensen van boord zijn heeft Mirko de ruimte om met Phoenix en de kapitein te overleggen en wordt hij niet iedere keer gestoord. Ik denk dat Phoenix Reisen er heel druk mee is, Wij vinden het nog steeds spannend al hopen we wel dat alles geregeld wordt en dan bedoel ik dat ook de trein overgeboekt wordt want die zitplaatsen worden in Duitsland gereserveerd. Nou ja, we horen het morgen om 17.00 uur.

De dag van vandaag: we ontbijten weer lekker en gaan dan op het zonnedek zitten. De kapitein zit daar ook lekker in de schaduw en eet walnoten en druiven.Dat doet hij elke dag, zegt hij. Piet gaat er naast zitten, krijgt ook wat walnoten en druiven en babbelt gezellig met hem. Mirko heeft een excursie naar Pecs georganiseerd (gratis). Zo houdt hij de mensen een beetje stil, denk ik. Hij heeft 2 bussen en gidsen georganiseerd. De bussen vertrekken om 13.30 uur. Piet gaat mee. Het is een toch van een 1 uur heen en 1 uur terug en dan in Pecs veel lopen op kinderkoppies en trappen lopen. Dat gaat met mij niet meer lukken, Ik blijf lekker op het zonnedek zitten onder één van de 6 parasollen. Om 14.00 uur ga ik naar de kabine en kijk naar mijn Rote Rosen en ga daarna weer naar boven. En dan gebeurt er iets bijzonders, het begint te regenen, een leuk buitje maar de zon blijft uitbundig schijnen. Snel verschijnen de crew mensen en die halen vlot alle kussentjes van de banken, zetten de stoelen scheef tegen de tafeltjes. Ik zit lekker onder de parasol en zit droog. Ik lees wat uit mijn boek maar mijn ogen worden zwaar en ik besluit even een middagdutje te doen. Om 17.45 uur word ik wakker en om 18.00 uur is Piet er ook al weer.

Hoe heeft hij het gehad. Een uurtje in de bus naar Pecs. Pecs is een universiteits stads. Het grootste gedeelte van de inwoners werkt dan ook in die universiteit. Er staan een paar keramiek fabrieken die o.a. de geglazuurde dakpannetjes maken voor o.a. de Stephan in Wenen, kerken in Boedapest en Novi Sad. Ook een bezoek aan de kathedraal staat op het programma. Er zijn schitterende fresco's die lijken op behang maar het zijn dus fresco's. Er is hier ook een onderkerk. Onder het altaar, ga je met een trap heen, kom je bij een onderkerk die ook helemaal voorzien is met fresco's. Prachtig. Er zijn veel Romeinse opgravingen. Ook hier hebben de turken goed huisgehouden. Er staan ook nog enkele moskeeën maar die zijn omgebouwd tot christelijke kerken. Het centrum is mooi met veel gebouwen in de jugendstill. Er is ook genoeg tijd om zelf even wat te lopen zodat Piet ook twee magneetjes heeft kunnen vinden. Mooi trip, zegt Piet.

Daarna gaan we om 19.30 uur eten. Dit was het menu: Piet kiest; Puszta voorgerecht, spek, verschillende salami soorten en feta kaas, dan een Franse uiensoep met een stuk kaasbrood, als hoofdgerecht een rundersteak met charlotjes, dunne peren reepjes, selderie puree en jusaardappeltjes en als toetje amaretto-mascarpone taart met chocoladeglazuur. Dat was weer een sprookje. Dan nog een kopje koffie.

Ik neem, een chefs salade, met verschillende slasoorten, champignons, rode uien ringetjes en weer een heerlijk dressing, ook uiensoep maar die kaasbrood heb ik maar gauw in Piet zijn soepkom gedaan, dan ook die rundersteak en als toetje malaga eisbecher met weer ijs met rozijnen en rum, slagroom en een wafeltje. Dan is het bijna 21.00 uur en we moeten naar de lounge voor de uitleg van Mirko. Daarna treedt Stefan op met liedjes van o.a. Frank Sinatra en Elvis. We blijven met Walter en Ina een half uurtje zitten luisteren en gaan dan naar de kabine. Ik maak dit verslag en Piet gaat nog even boven kijken.

Morgen horen we dus hoe het verhaal Donau verder gaat. Het blijft dus spannend.

Tot morgen, Moi!

Van reisblog naar fotoboek