Maandag 06 augustus 2018

6 augustus 2018 - Passau, Duitsland

Hallo vrienden,

Waar moet ik mee beginnen vandaag? Allereerst is onze schoondochter Melanie vandaag jarig. Van harte gefeliciteerd.

Gisteravond waren er al een aantal van jullie die een reactie stuurden, Yoni was de eerste daarna Janet, Gertie, onze kapsters, Dorie, Marina en Wim deed het telefonisch. Leuk hoor, bedankt voor de lieve wensen.

Piet en ik hebben niet goed geslapen vannacht. Waarom, geen idee, bedden waren goed het was, met het raam helemaal open, niet warm, er reden weinig treinen langs (het hotel ligt toch naast het station? Om 05.00 uur waren we beiden klaar wakker. Toch maar blijven sudderen tot 06.30 uur. Om 07.30 uur ontbijten, heerlijke verse broodjes met alles erop en eraan. Zoals we van plan waren stonden we om 08.15 uur op onze trein te wachten.

Omdat we onze plaatsen hadden gereserveerd moesten we alleen de stoelnummers, 61 en 62, opzoeken, het treinstel stond precies waar we het gisteravond hadden gezien. In Hannover moesten we overstappen. Daar hadden we 13 minuten voor en die hadden we ook wel nodig. Het was druk op het perron en we moesten overal omheen lopen. Die stomme Duitsers staan gewoon overal en ze gaan dus niet aan de kant. Maar ook nu vonden we ons rijtuig en onze stoelen. Er waren mensen die gewoon ergens op een "vrije" stoel gingen zitten maar als bij een halte plaats mensen instapten die gereserveerd hadden moesten ze dus van die plaatsen af. Een lollig gezicht. Stelletje zuinigers. Het reserveren kost maar een goede 4 euro per plaats dus daar hoef je het niet om te laten. In Würzburg moesten we weer overstappen maar nu hadden we maar 06 minuten. Net als in Amersfoort van het ene perron naar het andere. We zouden aankomen op perron 5 en moesten naar perron 4. Maar wat moet je doen als onze trein aankomt op perron 4? Op welke perron moet je nu zijn?

Sommigen van jullie weten het, Als je met Landman op reis gaat is er altijd wat aan de hand. Niemand die het wist maar gelukkig had de trein 15 minuten vertraging en dus konden we uitzoeken waar we heen moesten. Makkelijk was het, de trein naar Passau/Wenen is naar perron 5 verplaatst. Stomme Duitsers, geen enkele DB medewerker wist ons te helpen. Onze stoelen weer opgezocht en zitten maar weer, dit keer 3,5 uur. In het restauratierijtuig waar keurige jonge!!mannen de bestellingen opnamen en nog brachten, bestelden wij drinken en een roggebroodje met kaas, hmmm.

Bij het drinken kregen we een heus glas en een stenen bord. Dat is toch wel even chique, vinden jullie niet? Ook dat is Landman. Om even over half 6 reden we Passau binnen. Koffers eruit, we werden vriendelijke geholpen door een Duitse jongen, er bestaan dus wel aardige Duitsers, die de koffers buiten de trein zette. Dan naar de lift, stukje onder de grond door weer naar de lift weer naar boven maar haha, lift stuk. Wat denken jullie, twee trappen van ongeveer 12 treden moesten we lopen met drie koffers van pakweg 25 kilo. Haha, Landman weer. Maar dat is nog niet alles, er stond geen enkele taxi voor het station dus moesten we ongeveer 20 minuten in de zinderende hitte, vergeet niet dat we bijna 8 uur in de trein met airco hadden gezeten, wachten. Maar hij kwam en bracht ons binnen 10 minuten naar ons hotel. Daar ingecheckt, we hebben een kamer, 115, met uitzicht op de Donau.

We kregen te horen dat we woensdag om 14.00 uur opgehaald worden door een bus die ons naar onze MS Anesha gaat brengen. In 2007, toen we ook in Passau waren, hadden we de kamer ernaast. Gauw Piet zijn pak en mijn jurkjes uitgehangen en de belangrijke dingen in de kluis gedaan. Toen waren we toe aan het infuus d.w.z. drinken. Lekker op een terras gezeten, Piet Fanta enik Cola light.

Toen hebben we gekeken waar de "Dreiflüsse"-Stadtrundfahrt vertrekt want we willen morgen Passau ook zien vanaf de Donau want onze MS Anesha komt hier niet langs. Even de stad ingelopen maar dat viel niet mee, ik wist nog wel van 2007 dat alles hier omhoog/omlaag loopt maar dat het zo steil omhoog ging was ik vergeten, naar beneden ging een stuk gemakkelijker. We hebben gegeten in een knijpie aan de Donau maar ik had niet veel trek dus werd het voor mij een gemengde sla, maar het was meer stronk dan sla en een bordje pommes met mayo en ketchup. Piet had meer trek,gebakken zalm met saus en zelfgemaakte aardappelsalade.

Groot glas fris erbij. Heerlijk lang zitten uitbuiken, de zon was weg en toen werd het pas lekker met een klein briesje erbij. Ik heb nog even lekker op een bolder (waar de trossen van de boten omheen liggen) gezeten en genoten van de boten die langs voeren.

Nu zit ik dus te typen en gaat Piet een paar foto's erbij voegen. Morgen gaan we dus de "Dreiflüsse-Stadtrundfahrt doen, duurt 45 minuten, en om 12.00 uur willen we het grootste orgel van de wereld?? horen bulderen. Wat we nog meer doen weten we  nog niet. Maar we bedenken vast wel wat.

Tot morgen, ik ga douchen.