Zondag 05 augustus 2018

5 augustus 2018 - Groningen, Nederland

Eindelijk is het zover. Onze Donaucruise gaat beginnen.

Hoe is het idee geboren? Op de ARD televisie zagen we in oktober 2016 een serie waarin een rivier cruiseschip werd gevolgd. We hadden al wel eerder iets gevolgd maar dat ging over een echt zee cruiseschip, deze serie heette Verrückt nach Meer. (is trouwens elke dag te zien op WDR om 14.10 uur uur). Onze serie heette Verrückt nach Flüss. Omdat we niet elke middag konden kijken hebben we het op DVD opgenomen en gebrand.

Deze trip begint in Passau en gaat naar de Zwarte Zee en weer terug. Het schip doet 9 landen aan, Duitsland, Oostenrijk, Hongarije, Kroatië, Servië, Bulgarije, Roemenië, Moldavië en Slovakije.Vaak hebben we die DVD bekeken natuurlijk. Op de televisiereis was een Nederlander de kapitein, Raul Kraaier. Wat een leuke vent, hij bakte b.v. poffertjes voor het ontbijt voor de passagiers. Helaas is hij niet onze kapitein want hij vaart nu bij een andere rederij.

Half november 2016 waren we een paar dagen in De Lutte in hotel De Kruisselt. We gingen iedere middag in het hotelzwembad wat baantjes zwemmen om te ontspannen. Ineens zei Piet, het was 19 november, "weet je wat we in 2018 gaan doen voor ons 40 jaar huwelijk? (dat was op 06 januari 2018). We gaan die Donaucruise maken die we op de televisie hebben gezien. Dat is een super idee!!

Na veel gegoogeld te hebben, wat mails hebben verstuurd en wat reisburo's gevraagd te hebben en overal te horen hebben gekregen dat geen Hollands reisburo dit soort reizen kan boeken bedachten we dat we in Leer bij het reisburo moesten vragen want de rederij is gevestigd in Bonn. Dus naar Leer gereden (ligt bij Badnieuweschans net over de grens) en jawel hoor zij hadden wel gidsen. Wij willen met dezelfde boot als we op de TV hadden gezien en zowaar, hij stond ook in de gids. Ook de prijzen stond er natuurlijk in maar oei, dat viel niet mee. Maar......bedachten we, het is nu pas eind november 2016 dus we hebben nog minstens 16-17 maanden om te sparen. Maar hoe maak je dat een beetje inzichtelijk. Jullie weten dat ik helemaal niet creatief ben maar ideeën kan ik wel bedenken en hoop dan dat Piet het kan uitvoeren. Piet heeft een collage van "ons" schip gemaakt door overal plaatjes uit gidsen en internet te halen. Die hebben we op A4 geprint en in 16 gelijke stukjes geknipt en op de achterkant genummerd 1 t/m 16 en die in een potje gestopt. Bij Action een A4 fotolijstje gekocht en op het karton ook 16 vakjes getekend. Bijna iedere maand ging een bedrag van de bank in de cruisepot en werd er een stukje foto uit het potje getrokken, Piet pakte dan een stukje foto met de oogjes dicht en werd dan geplakt op de goede plek in het fotolijstje.

20180805_155949_001

Ondertussen waren we ook aan het sparen voor een echt fototoestel. We komen natuurlijk veel bezienswaardigheden tegen, kerken, uitzichten e.d. die met een telefoontje niet te fotograferen zijn. Dus vroegen we voor Piet zijn verjaardag een envelop met inhoud en ook Essent had het goed met ons voor want we kregen een leuk bedrag terug bij de jaarafrekening. Dus gingen we op zoek naar een leuk toestel die voor ons doel goed moest zijn. We zagen een leuk toestel en ik heb Piet opgegeven voor een fotocursus. Op mijn wekelijkse naailes vertelde ik dat waarop Dea (mijn lerares)zei  dat haar zoon Daniël ook fotocursussen gaf. Daniël heeft vroeger bij een fotozaak gewerkt en een fotocursus geschreven. Dus de andere cursus afgezegd en Daniël gebeld. Die wilde best langs komen om Piet het een en ander te leren. Het werd een heel gezellige en leerzame avond.

Ooit had ik mij ingeschreven bij een boekingsburo, DreamLines, waar je alle mogelijke cruises kan boeken. Na lang zoeken had ik er eentje gevonden. Van DreamLines krijg ik minstens een keer per week een mailtje met allerlei cruise aanbiedingen. Meestal kijk ik er eventjes naar en klik hem dan weg. Maar in juli vorig jaar had ik even tijd en zin om verder te kijken en ineens zie ik 2018 staan en riviercruise. De rest kunnen wel raden, onze "televisie"boot stond er ook bij en ook alle vertrekdata voor 2018. Zullen we informatie opvragen, vragen wij ons af? Ja dus, een informatieformulier moesten we invullen en dan zou DreamLines contact met ons opnemen, ingevuld en dan maar wachten .......

We hoeven niet lang te wachten want de volgende morgen al kwam er een telefoontje van DreamLines. Yoni Barten belde en we leggen haar uit wat we willen. We willen de cruise maken vanaf 08 augustus t/m 24 augustus. Ik wil dus mijn verjaardag vieren op de boot. We willen ook het VIP arrangement met Captains ontvangst en het captains dinner. Ook de treinreis naar Passau en de twee hotelovernachtingen in Passau (want we willen Passau weer bekijken) willen we ook de in prijs gebakken hebben zodat we alles voor de reis betaald hebben en daarvoor niet weer hoeven te sparen. Yoni verteld ons uit welke cabines we kunnen kiezen en Piet neemt cabine 308. Dat is aan stuurboordkant het vierde raam van voren onder het zonnedek.

Alle cabines op het Oriondek (ons dek dus) en het Saturndek hebben een Frans balkon d.w.z. dat er een schuifpui in zit die helemaal open kan. Er zit dan natuurlijk wel een ijzeren spijltjes balustrade voor zodat je er niet uit kan vallen. Op de boot is plaats voor maximaal 180 passagiers en natuurlijk komen daar de bemanningsleden nog bij.

Yoni gaat aan de slag en aan het eind van de dag ligt de offerte in de mailbox. Omdat we voor de VIP variant hebben gekozen nemen we ook heel chic de treinreis eerste klas. Omdat we vanaf januari al aan ons fotospaarsysteem (mooi scrabbel woord) hadden geplakt konden we natuurlijk de aanbetaling gemakkelijk voldoen.

Wat een voorruitzicht, maar wat duurt het eigenlijk nog lang, maar dat geeft niet we zien het fotolijstje hangen dat steeds meer gestalte krijgt. Op de Phoenixsite (zo heet de reisorganisator) kon ik zien hoeveel hutten nog vrij waren. Elke week keek ik even en streepte de nieuw geboekte cabines door. Jullie willen het het vast niet geloven maar in oktober 2017!!! was er sommige hut accommodaties al een wachtlijst.

We hebben, bijna, elke maand trouw een betaling aan DreamLine gedaan en een fotostukje geplakt. Toen we ons spaarsysteem aan Yoni vertelde en daarna haar een appje stuurde met een foto van ons fotolijstje kregen we een leuk mailtje van haar en ze vertelde dat ze het aan haar collega's had verteld, ook zij vonden het een leuk idee om zo naar de reis toe te sparen.

Tot onze verrassing heeft de ARD in september 2017 de hele serie herhaald en ook nu hebben we weer gekeken maar nu toch met andere ogen. Je let nu toch op andere dingen.

In mei 2018 hebben we het laatste stukje betaald en het laatste fotostukje  geplakt.

Op 02 juni zijn we naar Leer gereden want we hadden besloten om vanuit Leer met de trein te gaan. In Duitsland kan je zitplaatsen in de trein reserveren en dat hebben we dus gedaan. Het was een hele toer want de trein met één overstap was vanuit Hannover naar Passau vol. Kan je je dat voorstellen, eerste klas en dan volgeboekt op 02 juni terwijl je op 06 augustus wilt gaan reizen? Dus moeten we twee overstappen maken. We nemen de trein van 08.41 uur. Van Leer naar Hannover daar overstappen naar Würtzburg en dan nog een keer overstappen van Wützburg naar Passau. Daar slapen we in hetzelfde hotel waar we in 2007 ook hebben geslapen toen we een paar dagen, op doorreis, naar Wenen zijn geweest. We kijken even op het perron of er een lift is want we hebben natuurlijk wel bagage bij ons. De lift is er gelukkig.

We slapen zondagavond 05 augustus in een hotel dat naast het station in Leer staat. Ook die hebben we gereserveerd. op 15 juni zijn we weer naar Leer gegaan want Piet wil weten hoe het zit met de parkeermogelijkheid voor drie weken. We kunnen in de parkeergarage, ook naast het station, een ticket kopen die 4 weken geldig is en dat voor maar 12 euro. Kan je in Groningen niet eens een middag voor staan. We lopen ook nog even naar het station en wachten op de trein van 41 minuten voor heel uur want dan gaat onze trein immers. Het eerste klasse rijtuig komt als eerste wagon binnen maar omdat de trein ook weer zo terug gaat als bij binnenkomst is ons rijtuig dus de laatste in de rij. Voor ons zit de restauratiewagon dus is fijn.

Toen we nog 8 weken van onze vertrekdatum waren (vertrekdatum was in dit geval zondag 05 augustus want dan begint immer onze vakantie) heb ik een oude centimeterband op 56 doorgeknipt, want 8 weken x 7 dagen is immers 56 nachten. Iedere morgen knip ik er een centimeter af. We hangen hem op aan de Passau poster die in de kamer hangt. Oei. dat lijkt toch nog wel lang.

We halen op zondag 22 juli een koffer uit de berging want we willen niet de laatste week alles pakken wat we nu al kunnen doen. Er zijn genoeg dingen die al ingepakt kunnen worden en dat lukt ook. Een week later komt de tweede koffer naar boven. Er wordt flink gewassen en dankzij het mooie weer is alles snel droog en wordt het 's avonds gestreken.

Nu is het zaterdag 04 augustus,

er hangt nog één centimeter, en we gaan beginnen om de tweede koffer ook te pakken, Het laatste wat er morgen ingaat zijn mijn jurkjes, Piet zijn pantalon en zijn colbertje want die moeten netjes blijven. In Passau hangen we die uit, doen we ze woensdag weer in de koffer want dat is maar voor eventjes tot 's middags als we op de boot zijn. Ook moet er nog een reiskoffer gepakt worden want we zijn maandag aan het treinreizen, dinsdag de hele dag en woensdag tot in de middag Passau aan het bekijken. Ook daar is het warm dus moeten we daar ook schone en luchtige kleren hebben.

En dan is het zondag 05 augustus, de dag van het begin van onze droomreis. Piet pakt het laatste centimetertje (de laatste dag dus) van het bord.

20180805_160000

We doen het rustig aan. De koffers worden volgepakt en de administratie wordt nagekeken. Alles voor elkaar. Om 16.45 uur gaan we naar beneden en zetten alles in de auto. op naar Leer waar we gaan slapen om morgenochtend de trein van 08.41 uur te nemen naar Passau. Herman, Fokje en Miranda zwaaien ons uit en wensen ons een hele fijne vakantie toe. Binnen 45 minuten zijn we in Leer waar we de auto in de parkeergarage zetten naast het station. We kunnen een parkeerkaart kopen voor een maand en dat voor maar 12 euro. We lopen naar het hotel en checken in. Daarna gaan we eten in een steakhouse wat om de hoek van het hotel ligt, We krijgen een gemengde salade vooraf en Piet eet lever met gebakken uien, patatjes wat rijst met tomaat en doppers en ik natuurlijk een schnitzel met patat en groente. Natuurlijk was die schnitzel veel te groot en dus bleef er wat over. Na een half uur bestelden we een een lekkere ijs, Piet een aardbeien coupe en ik een vruchten coupe.

20180805_192146  20180805_192153  20180805_201628  20180805_201620

Nu zitten we weer in het hotel en maak ik het eerste verslag af.

Beste vrienden, we hopen dat jullie net zo zullen genieten als wij denken te gaan doen.

Als jullie onze boot en ons dus ook willen volgen klik dan op onderstaande link. Willen jullie weten hoe onze MS Anesha eruit ziet kijk dan op YouTube, MS Anesha. Er staan verschillende filmpjes op.

Tot morgen, dan zijn we in Passau.