zondag 12 augustus 2018

7 oktober 2019 - Belgrado, Servië

Zondag 12 augustus 2018

Vanuit een nog steeds zeer warm buitenland zijn we vandaag in Belgrado. Om 05.30 uur kwamen we aan in Belgrado. Wij hebben er natuurlijk niets van gemerkt want we lagen nog lekker op één of twee oren.

Maar nog even over gisteren, ik weet niet of jullie het gemerkt hebben maar ik heb helemaal niets over het avondeten verteld. Dat gaan we dus nu nog even doen: Piet had als voorafje een garnalencocktail daarna een cremesoepje met croutons daarna gebraden zeebaars met citroen amandelboter, venkel, honingtomaatjes en parmezaan en als toetje walnootijs met een wafeltje en slagroom, daarna gaat hij nog even langs het kaasbuffet en een kopje koffie na. Ik heb het, zoals gebruikelijk, wat rustiger aan gedaan, ik kies voor een crèmesoepje met croutons,die ik gelijk in Piet zijn soepkop heb gemikt, ik geloof niet dat hij het gemerkt heeft. Daarna neem eendenfilet (ik hoop niet dat het Donald Duck was of zijn neefjes) met sinaasappelsaus, broccoli en een aardappelvariant. Als toetje neem ik ook walnootijs. We konden er weer tegen.

Zoals gezegd, we zijn vandaag in Belgrado en onze excursie begint al om 08.30 uur en dus moeten we vroeg opstaan. De vogeltjes van Mirko klinken om 07.30 uur uit de luidspreker maar we zijn al wakker. Ook vroeg ontbijten dus en dat lukt mij meestal niet echt. ik neem een croissantje met kaas en een koffiebroodje. Die koffiebroodjes hier hebben een heerlijk krokant korstje. Kleiner zijn ze maar veel lekkerder. Een lekker kopje thee erbij en een glaasje jus en klaar ben ik. Piet eet gewoon zijn broodjes en besluit natuurlijk met zijn cakejes.

We halen bij de receptie ons hoorapparaat. Ik weet niet of ik dat al verteld heb heb maar we krijgen, bij iedere excursie, een apparaat mee met een oortje. Het apparaat moet je na afloop weer inleveren en het oortje pas aan het einde van de reis.Op zo'n manier hoor je de gids ook al loop je, zoals ik, helemaal achteraan de groep. Vanmorgen waren er drie bussen om de ontvanger zat een rood bandje en frequentie 5. Test 1, 2, 3 iedereen hoorde dat dus dat was in order. Behalve onze uitcheck kaartjes krijgen we dit keer ook onze paspoorten meer want het is hier verplicht dat je een origineel identiteitsbewijs bij je draagt. We gaan in onze bus en we gaan rijden.Wat we allemaal gezien hebben kan ik niet vertellen want de benen willen niet mee vandaag. Ik kon nauwelijks de groep bijbenen en moest ook nog goed kijken waar ik liep want het was allemaal ongelijk. Ik hoorde onze gids natuurlijk wel door het oortje maar kan de informatie niet in mijn geheugen krijgen. Na 1,5 uur waren we bij een hotel waar we allemaal een drankje kregen en naar de WC konden gaan. Nou, dat was tegen dovenmansoren gezegd wat ik voel al een hele tijd wat aankomen. Weer wat kwijt, maar nog niet genoeg, maar dat komt ook nog wel.

Piet heeft gelukkig wel foto's gemaakt en is ook beneden in de Servisch Orthodox kerk geweest want dat waren te veel treetjes naar beneden maar die moest je ook weer omhoog. Ik blijf boven en steek een kaarsje aan. Voor wie, die weet het zelf wel. Niet op de dag zelf maar ik weet niet of ik volgende week de gelegenheid weer krijg. We krijgen veel informatie, toen we weer in de bus zaten, over de levensstijl hier in Servië. Wat hebben wij het toch goed in Nederland.

Om 12.30 uur waren we weer terug en natuurlijk stond er weer drinken klaar in de lobby en een lekker vochtig doekje voor handen en gezicht. Omdat we ons ontbijtje hadden opgebruikt door al dat lopen gingen we voor het eerst deze reis lunchen. Er is een groot saladebuffet met verschillende dressings. Mirko had al eens gezegd in een van zijn presenties dat de tomaten hier en ook in Moldavië heel andere zijn dan bij ons. Hij heeft gelijk, de tomaten die ik vanmiddag heb gegeten smaakten echt naar de tomaten die ik vroeger graag gegeten heb. Heerlijk. Ik pak wat verschillen sla soorten, tomaten dus, komkommers en paprika. Een lekkere kruidendressing erover hmmmmm. Ik bestel een heldere soep met sliertjes en een klein beetje patat, kreeg natuurlijk weer teveel. Als toetje drie verschillende bolletjes ijs waar we zelf vruchtjes of andere versieringen over heen konden doen. Piet neemt ook sla, de heldere soep en een visje met een korstje van rauwe ham, pompoensaus en gekookte aardappeltjes. Ook hij gaat aan het ijs. Lekker fles koud water erbij. Vanmiddag zitten we lekker op het zonnedek onder grote parasols en ik lees wat uit het boek wat ik speciaal voor deze reis gekocht heb n.l het verhaal van Peter van Uhm. Jullie weten wel de vroegere opperbaas van de krijgsmacht die zijn zoon verloor in Afghanistan. Een fascinerende man vind ik dat. Piet gaat nog even de stad in om ansichtkaarten te kopen maar er is niets te vinden.Hij komt kapot terug want in de stad loopt het kwik op tot bijna 40 graden.

Net riep Mirko op dat de douane de paspoorten weer aan het controleren is, misschien krijgen we er wel een stempel in. Vanavond hebben we om 21.00 uur een infoavond over Bulgarije en Roemenië. Of ik mee ga weet ik nog niet maar dat zien we later dan wel weer, Piet gaat in ieder geval wel mee. Ook gaat de klok vanavond 1 uur vooruit, dus ook nog 1 uur minder slapen maar op de terugreis komt hij er weer bij, dat scheelt. Om 19.00 uur gaan we weer eten. Ik krijg van de obers elke keer als we eten het menu mee zodat we later nog eens kunnen zien wat we allemaal hebben uitgekozen.

Het is nu 18.30 uur en ik ga straks verder.

Nu is het 22.10 uur en ik ga weer verder. We hebben gekeken naar de afvaart. Dat vind ik altijd mooi om te zien hoe de harde zwoegers de trossen los gooien, hoe de brug omhoog wordt getakeld, hoe de kapitein zijn rondo weer doet. Geweldig. We laten hiervoor het eten even voor wat het is. Om 19.15 uur gaan wij ook aan tafel. We zien gelijk dat het personeel in andere kleding lopen als anders. Hadden ze in Budapest allemaal schortjes voor nu hadden ze allemaal geblokte overhemden aan en de meesten in een gewone spijkerbroek o.i.d. Dat hoort bij het land Servië zeggen ze. Ook het menu is in het Servisch geschreven, ook in het Duits natuurlijk. Onze tafelgenoten zitten er al. We lezen het menu en kiezen voor: Piet kiest voor: Meloen met rauwe ham, en dat is niet zoals wij hem kennen. Het lijkt net een toonladder, van rucolapesta hebben ze een groene brede streep getrokken daarop drie verschillende meloenballetjes, suikermeloen, watermeloen en quadaloupe?? (schrijf je dat wel zo)?, daar tussen liggen de kleine rauwehamrolletjes, en daarboven en onder ieder drie rode stippen van groot naar klein. Mensen die bij ons in de buurt wonen zal ik de foto later zien en de andere krijgen hem per mail of post. Een plaatje was het, zonde om op te eten. Daarna een tomatencrèmesoepje met gestolde ei erin. Als hoofdgerecht kiest hij rosé gebraden lamsrib met ratatouille groente met een Anna-aardappel (een kleine aardappel die ingesneden is maar wel heel blijft. Ook heel bijzonder. Als toetje, aardbeienijs met slagroom met amandelschaafsel met een rolletje.  Ik neem hetzelfde maar dan een halve portie lamsrib maar nog was het te veel. Piet neemt nog wat verschillende kaassoorten en een kopje koffie. Is dat een koningsmaal of niet!

Daarna gaat Piet vast naar de lounge om een plaatsje te bemachtigen waar Mirko zijn lezing geeft over Bulgarije en Roemenië. Hij doet dat weer op zijn bekende humoristische wijze.

Lieve mensen, dit is zo'n fantastische reis die we jullie allemaal kunnen aanbevelen. Ga net zo sparen als wij gedaan hebben, wij hebben er 1,5 jaar over gedaan (als je niet hoeft te sparen is dat natuurlijk nog wel zo prettig) en maak deze reis ook eens. In Nederland kan je boeken bij DreamLines in Amsterdam en dan bij voorkeur bij Yoni Barten. Of je het net zo treft met Mirko weet ik niet want ook hij heeft soms een paar weken vrij.

Zo, dat was het weer voor vandaag. Ik verbaas me elke dag weer hoeveel we eigenlijk beleven. Tot morgen.