zaterdag 18 augustus 2018

9 oktober 2019 - Municipiul Calafat, Roemenië

Zaterdag 18 augustus 2018

Hoi allemaal,

Vandaag hebben we ruhe Tag. Geen excursie naar Sofia of Pleven of zoiets. En het heeft zo moeten zijn want heb een "ren"dag gehad. Vanmorgen een paar keer en vanavond ook weer. Het is nog steeds mooi weer, de regen van gisteravond en het onweer vergeten we maar gauw.

Vanmorgen hebben we een beetje uitgeslapen. Het schip komt om 07.45 uur aan in Nikopol. Hij stopt alleen om de mensen voor de excursies van boord te laten gaan. De groep voor Sofia, 33 man, ging  om 08.00 uur (onze tijd) weg en de groep voor Pleven (ook 33) ging om 08.15 uur weg. We werden dus toch om 08.00 uur gewekt door de vogels van Mirko. Daarna rustig douchen en dan ontbijten.Na het ontbijt hebben we plekje gezocht en gevonden aan de  achterkant van het stuurhuis in de luwte maar wel in de zon. Maar na een uurtje werd het toch te heet want het was er "blad"stil. Dus maar weer lekker aan de voorkant zitten. We nemen van alles mee, mijn boek, de oortjes voor mijn muziek op de telefoon, zonnebrand, Piet zijn puzzelboek enz. Er waait hier een heerlijk windje zodat we hier wel uithouden. Af en toe een drankje dus zit wel goed voor vandaag. We besluiten te lunchen om 12.30 uur. Piet eet een gemengde sla van het saladebuffet, als toetje banaan en appelijs met wat versierselen en dan als klap op de vuurpijl een Donauwelle. Dat was een stuk gevulde cake met in het midden aan de binnenkant een golvende lijn, ik heb een natuurlijk een foto van gemaakt. Het zijn kunstenaars hier in de keuken. En ik neem sla, die heerlijke tomaten en wat komkommer. Van de ijsman neem ik noten- en bananenijs als versiering neem ik kersen. Daarna gaan we weer naar boven en doen een klein dutje. Om 14.00 uur zijn we in Orjahovo waar de Pleven mensen weer aan boord komen. Daarna gelijk weer verder want we stomen dan op naar Lom waar de Sofia mensen weer aan boord komen en waar de uitgangscontrole van Bulgarije plaats vindt. Alle paspoorten worden in een koffer meegenomen door de douane en dan in een kantoor gecontroleerd en daarna natuurlijk weer worden teruggebracht. Wij gaan aan tafel om 19.00 uur en eten het volgende: Piet een gemarineerde zeevruchten salade met cocktailsaus, groentebouillon met 3 blokjes ravioli met spinazie, als hoofdgerecht gebraden heek met witte wijnsaus. gegrilde groente en uit de oven een rosemarijnaardappeltje. Als toetjes bananenijs met chocolade en stracciatella ijs met verse vruchtjes, een wafeltjes en slagroom, kaas van het kaasbuffet en koffie. Ik neem gemengde sla maar dan zonder mozzarella, de groentebouillon. Als hoofdgerecht een gesmoorde lamspoot met heel fijn gesneden witte kool met komijn en een zoete aardappelpuree. IJs, zie Piet. Heerlijk. Daarna gaan Walter, Ina, Manfred en Heidi en Piet vast naar de lounge waar Mirko om 21.00 uur een infopraatje houdt over de Eisener Tor die we morgen passeren. Ik ga naar beneden om te spuiten en ga daarna ook naar de lounge. Ik zit goed en wel en krijg gerommel in mijn buik. Dus snel naar boven waar mijn sluizen ook open gaan. Ik besluit om voortaan niet meer te lunchen en ga niet meer naar boven want stel je voor dat ik nog eens moet. Gelukkig hadden Piet en ik besloten om het praatje van Mirko op de telefoon op te nemen. Dat blijkt een goede zet want nu kunnen we het nog een afluisteren dan hoor ik het ook.

Na het praatje van Mirko kwam hij met een mededeling. Het is uiterst twijfelachtig of we Oostenrijk en Passau gaan halen. In Hongarije ligt het scheepvaartverkeer bijna stil. Jullie weten misschien nog wel dat wij vorige week vast zijn komen te zitten, we zaten korte tijd vast op een zandbank. In Hongarije is een zeer lage waterstand, voor schepen met een maximale diepgang van meer dan 1.60 meter is het kritiek. De MS Anesha heeft een diepgang van 1.60 meter. Dus........ Er zijn cruisebedrijven b.v. Viking line, die kan niet varen. Er liggen veel Donauschepen vast in Wenen (geen ramp lijkt me zo). Ook het vrachtverkeer heeft met deze handicap te maken. Mirko heeft ons allen beloofd dat er een plan B is en dat Phoenix reisen er voor zal zorgen dat iedereen in Passau komt. Piet en ik vinden het eigenlijk wel leuk want het past bij de Landmannen. Er gebeurt, bijna, altijd wel iets bij een vakantie van de Landmannen. Het wordt spannend de komende dagen. Ik houd jullie op de hoogte via de blog.

Vanavond voeren we onder een hele mooie brug door. Deze brug is de enige verbinding tussen Bulgarije en Roemenië. Een prachtig gezicht die verlichting.

Morgen staat dus De Eisener Tor op het programma. Maar dat vertel ik morgen.

Dat was het voor vandaag, slaap lekker, wij mogen een uurtje langer slapen morgen want ons uur extra is vannacht weg.

Moi!!