Zaterdag 11 Augustus 2018

4 oktober 2019 - Vukovar, Kroatië

Zaterdag 11 augustus 2018

Hoi Mensen,

Vandaag kwamen er weer wat reacties van jullie binnen. Wat leuk dat jullie de verslagen leuk vinden want zit ik toch voor de kat z'n ....viool te typen elke dag.

Vandaag hadden we een reisdag. De hele dag op de Donau. Maar dat was geen straf, we mochten uitslapen het ontbijt duurde een half uurtje langer. Mirco maakte ons met zijn vogeltjes pas om 08.30 uur wakker. Lekker ontbeten. Om 10.00 uur begon Mirko zijn presentatie over de Donau delta. Prachtige foto's had hij, deels van hem zelf deels van professionals. Zulke beelden zien we regelmatig in natuur programma's op de televisie. Mensen die maanden lang op de loer liggen om die bijzondere beelden te maken. Hij vertelde het verschil in excursie met een boot of die met een hele snelle boot. Wij hadden al gereserveerd met de snelle boot. De grote boot vaart 1 uur heen en weer 1 uur terug en daar tussen door zie je een gedeelte van de delta. Die boot kan niet overal door. De snelle boot, maximaal 8 personen + de gids vaart supersnel naar de delta en kan ook in de kleine kanaaltjes komen en dan weer supersnel weer terug. In totaal duurt die excursie 3 uur. Dat wordt dus smullen. Piet gaat vast naar de lounge want ik krijg wat krampjes en zo waar een kleintje kwam eruit. Zo, het begin is er,. Daarna kwam er de hele dag niets meer. Helaas, het had zo mooi geweest om op deze reisdag wat kwijt te raken.

Om 10.00 uur waren we in Mohacs. Dat is de grens tussen Hongarije en Kroatië. We maken eerst weer eens een rondo, leuk blijft het iedere keer, en leggen aan bij het douanekantoor. We moeten hiervoor allemaal een papier invullen om aan te geven wat we eventueel bij ons hebben aan b.v. sigaretten en drank. Ze zijn heel streng. Na een een half uurtje komen de douaniers, twee vrouwen, aan boord en moeten eerst alle crewleden opdraven, ook de kapitein moet alle papieren meenemen. Dan moeten alle mensen die op dek 3 zitten, wij dus ook, opdraven. Alle paspoorten liggen op hut volgorde en we moeten ons laten zien. Ze kijken in het paspoort en naar ons en we mogen door. Zo gaan alle passagiers langs de twee dames. Gelukkig, we mogen allemaal blijven.

Na de info van Mirko gaan we lekker buiten op het zonneterras zitten. We krijgen van Mirko nog wat andere informatie. Normaal vaart de MS Anesha stroomafwaarts 25 km per uur, nu door de hele lage waterstand mag de boot niet harder dan 18 km. Stroomopwaarts vaart hij normaal 18 km per uur. Hoe dat wordt als wij op de terugreis zijn weten we nog niet. Een ober vertelde dat vrienden van hem die op andere boten werken, één zit al 3 dagen in Wenen vast en de andere al 4 dagen in Budapest. Die schepen hebben een diepere diepgang en mogen niet varen.We zien onderweg ook schepen voor anker liggen, ze mogen niet verder. We hebben foto's gemaakt onderweg van veel Donau stranden die er normaal niet zijn.

Om 15.00 uur is het tea-time. We gaan dat eens proberen dus op naar de lounge. Daar staat een tafel vol met lekkernijen. Taarten groot en kleine gebakjes, prachtig opgemaakt en veel verschillende. Ik heb er foto's van gemaakt. Je mag zo veel eten als je maar wilt. Ik neem een puntje van het een en twee kleintje van de anderen. Piet neemt ook een punt en twee kleintjes maar gaat, natuurlijk, nog een keer terug. Piet koffie en ik thee. De boord pianist speelt rustige muziek. Daarna weer lekker in de zon en tegen 18.00 uur zijn we Vukovar. Deze plaats is in de oorlog tussen Servië en Kroatië grotendeels verwoest. Vele gebouwen staan nog steeds zo zoals aan het eind van die oorlog. In veel gebouwen zitten kogelgaten. Maar nu gaat het ze weer goed want de terrassen zaten helemaal vol met etende mensen. In een andere stadsdeel staan gelukkig, voor die mensen, nieuwe gebouwen, bedrijven, huizen en flatgebouwen.

We gaan even van boord en kopen, in het ene kraampje wat er was, een magneetje en een paar kaarten en gaan dan weer terug naar het schip.

Nu is het bijna 21.00 uur en we varen om 21.15 uur weer af. Dan gaan wij naar de lounge en gaan meedoen met een muziek kwis die door Mirko en de pianist Jozef worden gepresenteerd.

We zijn niet in de prijzen gevallen. We moesten muziekstukken herkennen, wie is de componist, uit welk land enz. Mirko deed het erg leuk op zijn bekende wijze.

Hij vertelde ook dat hij weer meedoet aan de achte staffel van Verrückt nach Meer een TV serie van de ARD waarin de MS Artania wordt gevolgd. Dat is een echt cruise schip, dit is een rivier cruiseschip. Andere staffels zijn nu te zien op zondagmorgen om, meestal ongeveer 11.35 uur op de NDR (twee afleveringen achterelkaar), en dagelijks, maandag-vrijdag op WDR om 14.10 tot 15.50 uur (2 afleveringen achterelkaar). Ik kan jullie het aanbevelen om daar eens naar te kijken. Ze volgen dat schip met kapitein Morten Arne Hanssen, de reisleiders Denny en Bernd, cruisedirecteur Thomas en vele anderen, soms hebben ze praktikanten, ze volgen mensen in de keuken en ook een aantal passagiers. Zo zie je ook hoe het gaat achter de schermen. Als jullie er vanaf nu naar gaan kijken herkennen jullie de mensen ook als in september de achtste staffel begint.

Piet en ik hebben besloten om volgend jaar in juni, 08 dagen, met de Artania mee te gaan naar Noorwegen en hopen dan dat kapitein Morten Hansen dan de kapitein zal zijn. De reis gaat dus naar Noorwegen en Morten Hanssen is een Noor is met een Weense getrouwd, Waltraud (ook die zie je af en toe meereizen) en woont in Wenen. We gaan dus vanaf dit najaar weer sparen, met ons plaatjes plaksysteem, om deze reis mogelijk te maken.

Zo, nu gaan we naar bed want morgen moeten we om 08.30 uur klaar staan want dan gaan we naar Belgrado waar de boot om 06.30 uur aankomt. We moeten dus de wekker zetten want ik weet niet of Mirko de vogeltjes zo vroeg al laat zingen. Niet iedereen gaat mee met de excursie die mogen dus blijven liggen.

Luitjes, tot morgen met een nieuw verhaal..