woensdag 15 augustus 2018

8 oktober 2019 - Tulcea, Roemenië

Woensdag 15 augustus 2018

Dag allemaal,

Dit is een gedenkwaardige dag. We gaan de 0 kilometer halen. Dat is een hele prestatie want met de huidige stand van de Donau was nog helemaal niet zeker of we dat zouden halen.

Maar goed, we werden om 08.30 uur weer door de vogeltjes van Mirko wakker gemaakt en hebben weer heerlijk rustig ontbeten. Om 10.30 uur kwamen we bij de 0 kilometer aan. Op het zonnedek werden de sekt kurken de lucht in geschoten en iedereen kon een glaasje halen. Er was ook sinaasappelsap. Weense wals muziek klonk uit de luidsprekers en we hebben gedanst. Ja, ook wij hebben dat even gedaan (sinds onze trouwdag heeft Piet niet meer gedanst, dat is dus lachen). Maar ja, toen Mirko in een van zijn info uitleg dat zei dat Nederlanders overal een feestje kunnen bouwen en dat ze overal altijd dansen konden we niet anders dan mee te doen. Het was best een beetje emotioneel, dat kwam ook omdat Mirko het wat opzweepte. Maar goed, we zijn een een stuk doorgevaren en later bij een aftakking een rondo gemaakt. Omdat het 15 augustus is, Maria ten Hemel Opneming voor de niet Katholieken onder jullie, is het hier een feestdag. Alles is dicht ook de havens. Als je voor 09.00 uur aankomt mag je verder varen anders moet je voor anker. Voor onze Anesha is een uitzondering gemaakt omdat we maar tot de aftakking gingen en dan weer terug. We varen dus nu stroomopwaarts dat wil dus zeggen dat we maar 18 kilometer per uur varen en dan nog langzamer als de waterdiepte laag is. Dat schiet lekker op. Maar het kan ons niet lang genoeg duren. Het weer is nog schitterend, elke dag dik 30 graden. We zitten lekker in de zon en kijken wat we allemaal tegenkomen en dat zijn flinke boten. De maximale diepgang is op dit stuk 10 meter.

Toen we vlak voor het eten even in de kabine waren om ons op te frissen had onze Doewi, jullie weten wel, onze butler van handdoeken een pinguin gemaakt en op Piet zijn bed gezet, het toch kunstig zoals ze dat doen. We hebben tussen de middag als lunch een BBQ (je mag ook in het restaurant een 4-gangen menu weg happen) maar wij willen eens wat eten tussen de middag en wel BBQ. In de lounge staat alles opgesteld. Het vlees is op het voordek al klaargemaakt zodat we alles zo kunnen pakken. Er is, kip, speklapjes, varkenslapjes en wat vegetarisch. Een aantal sauzen en dan het saladebuffet, gemengde salade, een soort huzarensalade met of zonder ham en dan die overlekkere aardappelsalade. Jullie willen het niet weten maar ik, die zelden tussen de middag iets eet, neem twee keer van die aardappelsalade. Moet vandaag kunnen, vind ik. Na het eten gaan we lekker boven zitten in de zon., uitbuiken.

We varen tot Tulcea. Een havenstad en een industrie stad, aluminium en scheepsbouw. Ook hier is het natuurlijk een vrije dag en op de boulevard, dat is evenwijdig aan de boot, is er kermis en feest dingen voor kinderen. We gaan van de boot af om 14.45 uur want de kleine bootjes voor de Donaudelta liggen al klaar. Er gaan mensen met een grote boot, is goedkoper maar en die boten kunnen niet in alle kleine kanaaltje komen en er gaan mensen, wij ook, met kleine bootjes. Dat is een soort speedbootje met een dakje erop, er kunnen maximaal 10 mensen + bestuurder en gids in maar Mirko doet 8 mensen erin + de bestuurder en de gids. Wij gaan met Walter en Ina (onze disgenoten) in een bootje. We hijsen ons in een reddingsvest wat voor Walter en mij een reuze toer was dus was lachen. Zodra het bootje de haven uitwas spoot hij met een gang van 50 km ervan door. Dat is even hard als je vergelijkt met die 18 km van de Anesha.

Wij varen ongeveer 15 minuten zo hard en dan ineens gaat hij langzamer varen en duiken we rechtsaf de stilte in. En dan kan ik jullie niet vertellen wat we toen zagen. Niet zo zeer dat we heel erg veel vogels o.i.d. zagen maar al die verschillende bomen en bloemen, de stilte de vogelgeluiden, het was betoverend. We hebben de ijsvogel gezien, maar omdat die heel erg schuw is vloog hij snel weg, ook vliegende ijsvogels gezien maar die waren niet te fotograferen. Er waren veel verschillende reigers die af en toe wel te fotograferen waren want dan lag het bootje even stil. Ook pelikanen hebben we gezien. Omdat de Donau ook daar erg laag was, op sommige stukken was maar 50 cm diep terwijl dat anders over de 2.00 meter moet zijn, konden we niet overal komen wat de bestuurder graag wilde. Om 16.30 uur hadden we een pauze, niet in een restaurant of zo maar bij een visser die in de delta woont. Er staan trouwens meer "huizen" in die delta. Die kan je kopen of huren. Heb je een koophuis dan mag je daar het hele jaar wonen, huur je het mag het alleen in de zomer. Maar, je hebt natuurlijk verder niets, geen elektriciteit, water enz. Ze halen in de stad hun boodschappen, vissen hun eten bij elkaar en klaar, ze zijn daar helemaal gelukkig. Hij heeft thee klaarstaan met muntblaadjes die je erin kon doen, er staat witte en rode wijn klaar. Er zijn ook wat souvenirs zodat ik hier wel mijn magneetjes kan kopen en dat alles in euro. Er ligt ook een boekje over de delta, een kaart van de delta en wat ansichtkaartjes. Een gids van een andere boot heeft DVD's over de delta en die koop ik ook. Dit is natuurlijk een leuk inkomen voor die visser, misschien wel een maandloon want twee keer per maand komt de Anesha bij hem lang van juni t/m september. Verder verbouwt die visser zijn eigen tomaten, druiven, kwee-peren en pompoen. Er liepen ook drie honden rond. We zijn daar een dik half uurtje en spuiten dan weer met een gang van 50 km weer terug naar het schip waar we om 18.30 uur weer aankomen.We kunnen even bijkomen en gaan om 19.30 uur eten. Weer was er weer veel werk van het eten gemaakt. Piet en ik kiezen hetzelfde: gemengde sla met sla, tomaten, komkommer, bamboescheuten en dat alles in een sherrydressing. Dan een champignoncremesoep met truffelschuim, als hoofdgerecht gebraden varkensfilet met champignons, broccoli, wortel en een hertoginnen aardappeltje (Piet moet zich even opofferen want mijn stuk vlees was weer eens te groot), (en als jullie nu denken dan heb je een bord vol dan is dat niet zo, je hebt één stronkje broccoli en twee stukjes wortel. maar het hele menu is ruim voldoende voor een eter als ik ben. Trouwens je kunt aangeven of je een kleine portie of een dubbele of driedubbele portie wilt hebben) en als nagerecht chocolade ijs, slagroom en een wafeltje. Piet krijgt nog koffie en gaat nog even naar het kaasbuffet. Nog even iets leuks, als ik om een cola light of een fles water vraag vraag ik ook om ijsblokjes. Eergisteren krijg ik ze in een glazen bakje, gisteren een pudding schaaltje vol en vandaag een ijskoeler bijna vol. Dat is humor van de boys.

Nu zijn we in de kabine en terwijl ik zit te typen kijkt Piet wat we morgen gaan doen. Oei, dat wordt vroeg opstaan want we gaan morgen naar Moldavië en dat begint al vroeg beginnen. Om 08.30 uur gaan we een excursie maken naar het onbekende Moldavië. Zo staat het in het programma. Komt veel folklore aan te pas.

Dus onze wekker gaat om 6.45 uur, nog steeds onze tijd, hoe laat de vogelwekker van Mirko gaat weet ik niet maar dat merken we dan wel. Piet heeft trouwens de vogelwekker van Mirko vanmorgen opgenomen en ook hoe Mirko ons vanmorgen wakker heeft gemaakt.

Dus lui, we gaan er morgen weer lekker tegenaan.

Tot morgen, moi!!