Vrijdag 10 augustus 2018

26 september 2019 - Boedapest, Hongarije

Vrijdag 10 augustus 2018

Hallo Luitjes,

Wat een leuke reactie krijgen we van jullie. Wat denken jullie hiervan: Jan en Dea Stevenhaagen (mijn naailerares en haar man) denken dat door al dat lekkere eten mijn kleren wijder gemaakt moeten worden. Nu, dat valt wel mee hoor Dea want zoals je weet zijn de porties in dit soort gelegenheden niet zo groot. Je mag hier trouwens zelf aangeven of je een normale portie of een abnormale portie wilt hebben. Er zijn mensen die twee of drie zoveel krijgen als de anderen. Heb je iedere keer te veel kan je ook aangeven dat je minder wilt hebben. Het is bij mij altijd te veel maar zoals jullie weten is Piet net een kliko dus wat bij mij overblijft schuift hij geruisloos naar binnen. Ook Anja en John denken dat je kogelrond wordt maar dat valt wel mee.

De dag van vandaag is er eentje met een een incident maar jullie weten het met Landman gebeuren soms rare dingen.

We worden door Mirko weer wakker gemaakt met de vogeltjes en de koekoek en een korte samenvatting wat er allemaal staat te gebeuren.We ontbijten weer lekker en rustig want we waren wat vroeger dan normaal want om 09.30 uur geeft Mirko een uitleg wat er allemaal aan excursies staat te gebeuren de komende dagen. Hij vertelt eerst dat we ruim een uur vertraging hebben omdat we 's nachts een uur stil hebben gelegen bij een sluis. Ik ben wel even wakker geweest en heb gedacht he, we liggen stil zal wel een sluis zijn maar ben gelijk weer verder gaan slapen. Om 09.30 uur zitten we dus in de lounge waar Mirko een uitleg geeft, een soort PP presentaties met foto's en zo. Die uiteenzetting duurt toto ongeveer 11.00 uur. Hij vertelt het met humor en geeft weetjes waar je wel en niet moet wisselen, eten enz.  We kunnen bij hem de excursies eventueel nog bijboeken of veranderen. Wij hadden nog niet alles via internet geboekt dus we boeken nog wat bij. Trouwens morgen geeft hij een info over de Donaudelta. Ik weet al wel dat we met z'n achten in een bootje zitten die met een rotvaart naar de kleine binnen riviertjes vaart en dan natuurlijk, om de dieren niet te veel te storen, dan heel rustig vaart. Iedereen heeft dan een reddingsvest aan. Hoop maar dat ze mijn maat ook hebben ook al zie ik hier mensen lopen met nog een maatje meer. Maar goed, we gaan verder met vanmorgen. Mirko vertelde ook nog dat de Donau afgesloten is voor boten met een diepgang van meer dan 1.85 meter. Gelukkig hebben wij een diepgang van 1.65 meter zodat wij mogen varen. Maar sommige stukken op halve kracht en soms nog minder hard. Het wordt heel spannend of de reisleiding alles kan doen wat op het programma staat maar we zullen zien. Hier kan niemand wat aan doen.

Na de info van Mirko gaan we naar boven op het zonnedek en gaan zitten aan de voorkant van het schip een beetje mijn plekje. Het is nog steeds heel heet  maar er is een lekker windje dat af en toe ineens heftig wordt. Af en toe dut ik een beetje in. Ja, ja dat komt als je tussen de echte ouderen zit. Ineens gaat de toeter van het schip en later nog eens. Ik schrik wakker en zie voor het schip een klein bootje (het is nog wel een eindje weg maar toch vaart hij er). Hij moet natuurlijk aan de kant want dat kleine bootje kan gemakkelijker uitwijken dan ons slagschip. Onze boot vaart gewoon door tot ineens.............we met de kiel langs een zandbank(je) schuren en we liggen eigenlijk gelijk stil. Oei, dat is niet goed. Er komt een heleboel zand naar boven. Gelukkig zit er op deze boot een achteruit dus de kapitein zet het schip in z'n achteruit en we varen, gelukkig, terug. Dan weer in z'n goede versnelling en we kunnen verder. Het kleine bootje had daardoor wel de tijd om weg te komen. Toen Piet even beneden was moest hij met onze butler Doewi mee om te kijken of er ook iets stuk was in de kabine door het plotselinge stoppen. Gelukkig niet, alles goed. Om goed 15,00 uur zien we de sky-line van Boedapest opdoemen. We moeten onder 8 bruggen door, de ene nog mooier dan de andere, Mirko geeft bij iedere brug of bijzonderheid een duidelijk uitleg. Niet dat ik alles heb onthouden maar we kunnen het wel opzoeken op internet. Nadat we aangelegd hebben staan er bussen klaar voor de excursie door Boedapest. Wij hebben Tina, een Hongaarse die perfect Duits spreekt. Omdat het water zo laag staat is de gang-way (loopplank dus) behoorlijk steil, Met vereende kracht sleurt Piet mij naar boven. Omdat ik eigenlijk de hele dag gezeten heb en geen warming up heb gedaan valt het niet mee. Maar.....we komen bij de bus en wij mogen helemaal voorin zitten. We rijden eerst naar Boeda (dat ligt aan de berg kant) Na een kwartiertje rijden (het was nogal druk in de stad) kwamen we bij de kroningskerk van Sisi en Frans Jozef. Prachtige glas-in-lood ramen. Jullie weten dat ik dat schitterend vind. Tina laat meer mooie dingen zien en we krijgen genoeg tijd om wat te kopen. ik koop een magneetje en wat ansichtkaarten. Toen weer naar de bus en toen gingen we naar een uitzicht punt waar je een prachtig uitzicht hebt over de stad. Toen naar de Pest kant waar we langs veel mooie en belangrijke gebouwen zijn gereden. Maar ik was kapot werd zelf ineens misselijk maar gelukkig ging dat snel over. Voor de insiders onder jullie, mijn darmen werken deze week niet mee, ging het anders om de haverklap mis nu zit ik al, bijna een week te wachten, tot het mis gaat. Gelukkig hebben we morgen niets op het programma omdat Vukovar niet doorgaat omdat er een schip dwars ligt. Het laatste bericht kwam onder het eten binnen dat dat schip wel weg is maar de excursie al afgeblazen was. Daar komt straks het extra rondje met ons schip door het verlicht Boedapest voor in de plaats. Misschien heb ik morgen geluk want je vraagt je af waar ik dan alles laat. Wordt dus vervolgd.

Toen we terug kwamen op de boot kregen we in de hal van het schip een drankje en een heerlijk fris doekje waar we onze handen, gezicht of wat dan ook konden afdeppen. Om 19.00 uur konden aan tafel. Normaal begint het diner om 18.00 uur maar dat was, omdat we vertraging hadden,veranderd in 19.00 uur.

Let op, het menu was vandaag: Piet had gebraden rosbeaf met remouladensaus in een klein pita broodje, als hoofdgerecht gebraden zalmforel in dillesaus, groente en peterselie aardappels, als nagerecht had hij Somloi Galoushka, drie bolletjes pudding met chocolade. Van het kaasbuffet haalde hij een paar stukjes kaas en daarna kwam er nog een kopje koffie. (Van mij had hij ook een de halve portie vlees opgegeten). Ik had eigenlijk geen trek maar moet toch wat eten, een heldere rundvleesbouillon met balletjes, huisgemaakte runderrollade gevuld met spek, ui en augurken, rode kool, broccoli en een aardappelbal. Als toetje Rum rozijnen ijs met slagroom. Dat ijs was met echte rum zodat ik nu een paar rode wangetjes heb en dat komt niet alleen door de zon. Als er dus meer typefouten in dit verslag zitten weten jullie hoe dat komt. Ik eet ook nog een banaantje en toen zat ik weer gezellig vol.

Nu is het 22.03 uur en de bus komt om ongeveer 22.15 uur terug. Gelijk daarna gaan de boot weer varen voor een Boedapest by night toer by boat. Ook wel even leuk om te vertellen is dat de kelners er altijd keurig bijlopen met een gilletje en vlindertje maar vanavond hadden ze allemaal een damesschortje voor met de naam Budapest erop. De een had er eentje aan met roesjes aan de onderkant de andere weer een andere kleur. Een geweldig gezicht.

We gaan zo varen. Zal straks nog even vertellen hoe dat was. Het is nu 00.10 uur en we varen net Budapest uit. Wat was het mooi al die verlichte bruggen, paleizen, het parlement en de gebouwen. We hadden speciale toestemming gekregen om deze toer te mogen maken.Compliment aan de kapitein. Op het zonneterras hadden ze een bar gemaakt waar je drankjes kon halen, bestellen en ze kwamen met speciale Hongaarse hapjes langs. Dat alles was georganiseerd als alternatief voor het niet doorgaan van de trip in Vucovar. Op de tafeltjes waar normaal alleen elektrische lampjes branden stonden nu ook waxinelichtjes in leuke houdertjes. Tijdens de rondtoer liet Mirko een CD door de luidspreker spelen met populaire muziek zoals Strauss en zo. Hulde aan Mirko voor zijn plan B en natuurlijk ook aan de kapitein en zijn crew.

Nu gaan we slapen. Omdat we morgenochtend geen programma hebben, nou ja, om 10.00 uur de info van Mirko over de Donaudelta, mogen we wat langer over het ontbijt doen i.p.v. van 08.00 -09.30 uur mogen we nu van 08.00 - 10.00 uur ontbijten.

Tot morgen, het is nu 00.20 uur.